Hvis du er nyansat, kæmper du måske med at finde dig til rette i dit nye job. Her får du nogle simple råd til at lykkes.
Tre skridt du kan tage
Al begyndelse er svær, og det gælder særligt med et nyt arbejde. Når du lige er blevet ansat, føler du dig måske forvirret, utilstrækkelig, eller usikker på hvilke forventninger der er til dig. Det er helt normalt, og du skal ikke give op af den grund.
Det første skridt kan være at tage en dyb indånding, inden du møder på arbejde og beslutte dig for, at det skal blive en god dag. Giv dig selv lidt selvtillid, og læg gårsdagens eventuelle fejl fra dig. Hvis ikke du selv tror på, at du kan gøre dit arbejde godt, er din nye chef og dine kolleger måske heller ikke så sikre på dig. Din personlige fremtræden kan gøre en stor forskel.
Noget andet, du kan gøre, er at sætte nogle mål for dig selv. Hvis du har nogle specifikke deadlines eller giver dig selv nogle tidsrammer, vil det hjælpe dig til at få mere tempo. Er du bange for ikke at udføre opgaven godt nok, kan du i de fleste tilfælde spørge om hjælp. At have et realistisk mål for, hvor meget du vil nå, og hvor godt det skal være, kan give dig en følelse af succes, når arbejdsdagen er omme.
En tredje ting, du kan gøre, er at snakke med din chef. Vær ærlig omkring, hvad du synes er svært, og hvilke områder du savner vejledning på. Er du nervøs ved tanken om at henvende dig på den måde, kan det hjælpe dig at kende nogle simple præsentationsteknikker. Læs om vigtigheden af præsentationsteknik her. Desuden må du være åben for konstruktiv kritik. Hvis du tager imod hjælpen, vil du med garanti få større succes på dit job.